Opdrachten
Organisaties en mensen in organisaties sterker maken, dat is wat mij drijft. Ik wil eraan bijdragen dat het doel van de organisatie duidelijk is en dat de competenties van de medewerkers aansluiten op het realiseren van dat doel. Alleen op die manier kunnen de goede resultaten worden bereikt.
2020 - 2021
Adjunctmanager stedelijk beleid
Opdracht: zorg voor de inhoudelijke agenda van de afdeling met accent op de programma's energietransitie, groen/blauw, stikstof, ecologie, geluid en lucht. Draag bij aan de doorontwikkeling van de afdeling Stedelijk Beleid.
Resultaat: volgt na afronding opdracht op 1 maart 2021.
2019-2020
Programmamanager Leefbaar Venlo
Opdracht: ambtelijk opdrachtgever voor het programma Leefbaar Venlo en daarbinnen voor de programmalijnen Dienstverlening, Openbare orde en Veiligheid, Wonen, Omgeving en Bereikbaarheid. Daarnaast samen met de andere vier programmamanagers bijdragen aan de doorontwikkeling van de functie programmamanager.
Resultaat: opdrachtgeverschap inhoudelijk afgebakend, geprioriteerd en aangescherpt. Belangrijk accent op Samenlevingsagenda. Duidelijke afspraken gemaakt met het college en directie over wederzijdse verwachtingen en de inhoudelijke agenda. Rol van programmamanager duidelijker inhoud gegeven en daarmee ook de rol van concern, ondersteunende teams en vakinhoudelijke teams.
2018 - 2019
Teammanager Bedrijfsbureau Sociaal Domein
Opdracht: Bedrijfsvoering gehele Sociaal Domein versterken: duidelijkere koers en transparante taakverdeling. Verantwoordelijk voor taskforce bezuinigingen.
Resultaat: Sociaal Domein met andere twee teammanagers heringericht, accenten op dienstverlening, bedrijfsinformatie en actieplan bezuinigingen.
2017-2018
Hoofd afdeling Publiekszaken gemeente Nijmegen
Opdracht: afronden besluitvorming inrichtingsplan afdeling en implementatie inrichtingsplan.
Resultaat: Afdeling samen met de 100 medewerkers heringericht, weer rust en vertrouwen binnen afdeling gebracht, management vervangen.
2017
Transitiemanager en programmamanager Sociaal Domein
Opdracht: zorg voor een kleinere inhoudelijke agenda en een sterkere bedrijfsvoering.
Resultaat: in nauwe samenspraak met betrokken bestuurders plannen opgesteld om tekorten terug te dringen. Meer inzicht gekregen in oorzaken tekorten.
2016
Hoofd afdeling Administratie Sociaal Domein
Opdracht:
1. breng de afdeling op orde en hertstel de balans tussen werk en aantal medewerkers en
2. richt de afdeling toekomstbestendig in.Resultaat: Samen met de 100 medewerkers de afdeling opnieuw ingericht als de backbone van het sociaal domein.
2015
Voorzitter regieteam IJssportcentrum
Opdracht: onderzoek de mogelijkheden om de ijsbaan open te houden zonder afbreuk te doen aan de bezuinigingstaakstelling binnen de sportsector. Breng binnen 4 maanden een advies uit.
Resultaat: advies uitgebracht met daarin het voorstel om de exploitatie van de ijsbaan uit te besteden aan een private partij. Advies is katalysator geworden voor het doorlichten van de gehele sportsector.
2015
Hoofd sector Realisatie, Beheer en Toezicht
Opdracht: geef leiding aan de nieuwe sector (7 afdelingen, 220 medewerkers) en draag samen met drie andere sectorhoofden bij aan de nieuwe werkwijze binnen het Ruimtelijk Domein.
Resultaat: sector stevige plek gegeven in het nieuwe ruimtelijke domein. Veel aandacht voor eigen verantwoordelijkheid afdelingen en medewerkers, onderlinge samenwerking en sterkere oriëntatie op de inwoners van de stad.
2015
Kwartiermaker Ruimtelijke Domein
Opdracht: bouw de nieuwe sector Realisatie, Beheer en Toezicht van het ruimtelijk domein op en zorg daarbij voor ontkokering, versterken interne samenwerking, meer oog voor de vragen en behoeftes van de stad en meer grip op de bedrijfsvoering.
Resultaat: fundament gelegd voor de nieuwe sector door het invullen van alle sleutelfuncties op basis van vooraf scherp geformuleerde profielen. Daarnaast samen met de andere drie kwartiermakers vormgegeven aan een nieuw manier van samenwerken tussen de vier sectoren.
2014
Hoofd sector Grond & Vastgoed
Opdracht: geef leiding aan de sector Grond en Vastgoed (80 medewerkers) in de opmaat naar het nieuwe Ruimtelijke Domein, heb daarbij aandacht voor de transitie naar de nieuwe organisatie en geef specifieke aandacht aan een aantal majeure dossiers (vastgoed op orde, sanering vastgoedportefeuille en asbestsaneringen)
Resultaat: sector voorbereid op de nieuwe organisatie en de daarin voorgestane andere wijze van samenwerken. Daarnaast de majeure dossiers succesvol opgepakt en in goede banen geleid.
2013
Extern adviseur afdeling IBOR
Opdracht: breng in 4 maanden een advies uit over de inrichting van de afdeling IBOR die zich bezig houdt met inrichting en beheer van de openbare ruimte (200 medewerkers). Aanleiding: grote bezuinigingen op personeel en programma.
Resultaat: een, op basis van een analyse van de afdeling, door directie vastgesteld herontwerpplan waarin opgenomen een concrete invulling van de bezuinigingen en een andere werkwijze (integraal, extern gericht).
2012 – 2013
Afdelingsmanager P&O / programmamanager verbeterplan
Opdracht: geef leiding aan een regionale P&O-afdeling met 10 medewerkers en breng advies uit over de manier waarop de regiogemeenten het beste kunnen worden ondersteund. Richt op basis daarvan de organisatie in.
Resultaat: Op basis van een analyse van de afdeling en een tevredenheidsonderzoek onder de klanten, focus aangebracht in werkzaamheden. Samen met de medewerkers een verbeterplan met 30 acties uitgewerkt en uitgevoerd. Toekomstplan inclusief concreet actieplan opgesteld dat door directie en bestuur is vastgesteld.
2012
Projectleider organisatieontwikkeling
Opdracht: breng een advies uit over de richting waarin de organisatie (100 medewerkers) zich moet ontwikkelen rekening houdend met een bezuiniging op personeel.
Resultaat: door directie en college vastgesteld koersdocument om te komen tot een toekomstgerichte organisatie en een uitgewerkte bezuiniging op de formatie. Bezuinigingen ook concreet ingevuld.
2011 – 2012
Hoofd afdeling omgeving
Opdracht: geef leiding aan de afdeling
Resultaat: via een analyse en plan van aanpak gewerkt aan de versterking van de afdeling en dienstverlening aan bestuur en samenleving. Concrete effecten: ontkokering budgetten, invoering beeldkwaliteitsplan, versterking regionale samenwerking.
2010 – 2011
Projectleider kerntakendiscussie
Opdracht: reik het college een voorstel aan waarbij 12 miljoen op de begroting kan worden bezuinigd.
Resultaat: met een projectteam van 10 medewerkers ondersteuning gegeven aan het bepalen van de politieke koers door de raad. Daarna met ondersteuning van een vijftal werkgroepen een bezuinigingspakket van €12 miljoen samengesteld. Door de raad overgenomen.
2009 – 2010
Manager Openbare Ruimte
Opdracht: geef leiding aan twee teams (totaal ongeveer 90 fte) die actief zijn in de keten van de openbare ruimte en doe voorstellen voor betere samenwerking.
Resultaat: via een reorganisatie één team gevormd met als resultaat een betere interne samenwerking en afstemming en bedrijfsmatiger en klantgerichter werken. Aantal medewerkers succesvol herplaatst.
2008 – 2009
Directeur/bestuurder
Opdracht: breng een advies uit over de toekomst van de Sportstichting. Aanleiding daarvoor is de sterk verstoorde relatie tussen gemeente en sportstichting.
Resultaat: analyse, toekomstvisie en plan van aanpak opgesteld voor professionalisering van de Sportstichting. Zorg gedragen voor een vernieuwde organisatie waaronder de benoeming van een nieuwe directeur en een nieuwe Raad van Toezicht. Aanzet gegeven voor de uitvoering van het plan van aanpak.
2008
Directeur Dienst Sport en Recreatie
Opdracht: geef leiding aan de dienst en herstel de vertroebelde relaties tussen dienst en college en tussen gemeente en sportsector
Resultaat: een interne en externe analyse opgesteld voor de herijking van het sportbeleid en bouwstenen aangereikt voor de toekomstige uitvoering van het sportbeleid. Veel aandacht voor interne en externe communicatie. Op die manier de basis gelegd voor herstel van het vertrouwen.
2007 – 2008
Afdelingsmanager Publiekszaken
Opdracht: begeleidt de afdeling in de overgang naar de nieuwe organisatie als gevolg van een gemeentebrede reorganisatie en geef met name aandacht aan onderlinge samenwerking.
Resultaat: leiding gegeven aan overgang van de afdeling naar de nieuwe
organisatie.
2007 – 2008
Afdelingsmanager Beleid & Strategie
Opdracht: geef in het kader van een gemeentebrede reorganisatie vorm aan de nieuwe afdeling Beleid en Strategie.
Resultaat: leiding gegeven aan de overgang naar een nieuwe afdeling. Aanzet gegeven voor de vorming van een visie op de toekomst (Coevorden 2020).
2006 – 2007
Hoofd Openbare Ruimte
Opdracht: geef leiding aan het ingenieursbureau, de buitendienst en het team wijkgericht werken en analyseer waarom een eerdere reorganisatie is vastgelopen.
Resultaat: de eerder opgestelde visie op de openbare ruimte en een daarop gebaseerde reorganisatie geëvalueerd en aanbevelingen gedaan om de afdeling weer goed op de rails te krijgen. Op basis van de evaluatie een breed plan van aanpak met 20 actiepunten opgesteld en uitgevoerd.
2004 – 2006
Secretaris / programmadirecteur
Opdracht: versterk de samenwerking tussen de gemeenten Sittard-Geleen, Schinnen, Beek en Stein en leg verbindingen naar de overige regio’s in Zuid-Limburg.
Resultaat: naast strategische agenda’s en concrete projecten leiding gegeven aan het opstellen van een (extern) advies over de toekomst van de regionale samenwerking. Als gevolg daarvan is het regiobureau opgeheven en de aansturing van de samenwerking ondergebracht bij de centrumgemeente Sittard-Geleen.
2003 – 2004
Adjunct-gemeentesecretaris / directeur
Opdracht: geef samen met de gemeentesecretaris leiding aan de gemeentelijke
organisatie en leg als concerncontroller het accent op bedrijfsvoering en financiën.Resultaat: zorg gedragen voor de invulling en het realiseren van de bezuinigingstaakstellingen. Samen met de burgemeester een aantal majeure, politiek gevoelige, dossiers afgehandeld.
2000 – 2003
Directeur sector Ruimtelijk Beheer
Opdracht: geef leiding geven aan de sector.
Resultaat: Leiding gegeven aan de sector in een zeer roerige periode als gevolg van een rapport over de bestuurscultuur en het onder curatele stellen van de gehele sector door het ministerie van VROM. De interne werkprocessen op orde gebracht en de relatie met het bestuur en het ministerie hersteld. Effect van de gehele operatie was een reorganisatie van de gehele ambtelijke organisatie.